تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1402 - 11:10
کد خبر : 1075

بیانیه پایانی سیزدهمین نشست مجمع عمومی مجمع خیرین کشور

بیانیه پایانی سیزدهمین نشست مجمع عمومی مجمع خیرین کشور
بیانیه پایانی سیزدهمین نشست مجمع عمومی مجمع خیرین کشور

باسمه تعالی
سیزدهمین نشست فصلی مجمع عمومی مجمع خیرین کشور در روز چهارشنبه مورخه ۰۵/۰۷/۱۴۰۲ در اردوگاه شهید باهنر تهران با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش، وزرای محترم پیشین آموزش و پرورش، دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست محترم سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، معاونت محترم مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، ریاست محترم شبکه قرآن و معارف صدا و سیما، نماینده محترم سازمان تامین اجتماعی، اعضای مرکزی و نمایندگان استان ها برگزار شد. در این نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد مجامع استانی، موانع و مشکلات اجرایی مورد بررسی و با توجه به رسالت و اهداف مجامع خیریه و با تاکید بر تقویت بنیان ها و نهاد خانواده و توجه به آینده سالمندی کشور، ضمن تشکر عمیق و قدردانی از تمامی سازمان ها، مجامع خیر و خیرین کشور، مراتب ذیل مورد تاکید قرار گرفت:

۱. با توجه به نیاز مبرم آموزش و پرورش به تربیت معلم، پیرو تاکید مقام معظم رهبری و اذعان ریاست محترم جمهور و فرهیختگان به این موضوع و همچنین با توجه به کاهش تعداد دانشجویان، تسهیل دسترسی بیشتر به فضاهای آموزشی بلا استفاده یکی از مهمترین اقدامات در جهت نیل به این مهم است؛ لذا تاکید بر برگرداندن بیش از ۱۸۰ آموزشکده فنی حرفه ای و موسسات مشابه منطبق بر سازوکار قانونی به آموزش و پرورش از اهم موارد است.
۲. با توجه به اهمیت هم افزایی و همکاری خیرین و نیکوکاران کشور به منظور شناخت نیازها، اولویت‌ها، اقتضائات بومی هر منطقه، امکانات و ظرفیتها و … ضرورت دارد وزارت کشور به عنوان یکی از مراجع صدور پروانه فعالیت نسبت به تشویق خیرین کشور و همچنین ایجاد بسترسازی برای ایجاد شبکه موسسات خیریه و نیکوکاری در تمامی حوزه های تخصصی سازوکارهای لازم را پیش بینی نماید.
۳. به منظور حمایت از تولیدات و دست سازه های جامعه هدف موسسات خیریه و نیکوکاری که در زمینه توان افزایی و ایجاد اشتغال برای افراد کم برخوردار جامعه فعالیت می نمایند، شهرداری کلان شهر ها نسبت به تخصیص فضای لازم جهت برپایی نمایشگاه محصولات موسسات خیریه اقدام کنند.
۴. در راستای ترویج فرهنگ مشارکت، نوع دوستی، بخشش و نیکوکاری انتظار می رود وزارت آموزش و پرورش ضمن گنجاندن مبحثی در کتب درسی تمام مقاطع تحصیلی و انجام فعالیت های مشارکتی برای دانش آموزان اقدام لازم را اتخاذ نماید.
۵. انتظار می رود نهادهای متولی و ذی ربط، وضعیت آسیب های اجتماعی کشور را در هر استان به تفکیک رصد و احصا کنند و زمینه حضور و مشارکت خیرین و نیکوکاران را در زمینه کاهش آن خلأ ها و آسیب ها با سازو کارهای تشویقی و انگیزشی فراهم نمایند.
۶. ضرورت دارد نهادها و دستگاه های اجرایی ذی ربط نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به آگاهی بخشی و آموزش جامعه در خصوص افزایش فعالیت های داوطلبانه در کشور و ایجاد انگیزه برای انجام امور خیر و احسان در خصوص تولید و انتشار محتوای آموزشی، تبلیغی و اقناعی اقدام نمایند.
۷. با عنایت به تعدد مراکز صدور مجوز و پروانه فعالیت موسسات خیریه و نیکوکاری، ضرورت دارد نهادهای ذیربط نسبت به ایجاد سامانه یکپارچه جهت ثبت اطلاعات تمامی موسسات خیریه، جامعه هدف و افراد تحت پوشش آنها و نوع خدمتی که ارایه می شود اقدام نمایند تا در خصوص فعالیت اینگونه موسسات شفاف سازی و عدالت در توزیع خدمات به افراد کم برخوردار جامعه برقرار گردد.
۸. انتظار می رود نهادهای صدور مجوز و پروانه فعالیت موسسات خیریه و نیکوکاری جهت تخصیص اعتبار حمایتی به موسسات و یا واگذاری امور به آنها، طرح رتبه بندی و اعتبارسنجی را با توجه به شاخص های علمی معتبر بین المللی و مطالعات فرهنگی و جغرافیایی سرزمینمان انجام دهند تا انتخاب موسسات بر مبنای استاندارد صورت پذیرد.
۹. طراحی نظام مسائل حوزه خیریه و نیکوکاری جهت شناسایی خلأ ها و چالش های اجرایی و حقوقی این حوزه مبتنی بر تجربیات خیرین و نیکوکاران در کشور، مدل های موفق و اجتماع محور موسسات خیریه و داوطلبان دیگر کشورها و شرایط و اقتضائات بومی کشور پیشنهاد می گردد.
۱۰. پیرو جلسه خیرین با ریاست محترم جمهوری و رفع موانع کارهای خیر و احسان بر ضرورت استفاده از تجربیات صاحب نظران و فعالان اجتماعی این حوزه به منظور حل و یا کاهش موانع امور مربوطه تاکید گردید.
۱۱. از دولت محترم تقاضا می شود با توجه به تخصصی بودن خدمات انسان دوستانه، ارائه خدمت تخصصی به اقشار کم برخوردار و مستضعفان را به دستگاه ذی ربط با ماموریت مشخص در آن حوزه ارجاع نماید. به عنوان مثال برای حل مشکل مسکن اقشار کم برخوردار و فاقد مسکن، بنیاد مسکن می تواند تنها مرجع رجوع نیازمندان این حوزه باشد؛ یا رسیدگی به امور توانبخشی و درمانی معلولان صرفاً بر عهده سازمان بهزیستی قرار گیرد؛ این مهم سبب می شود از موازی کاری، اتلاف منابع و سردرگمی احتمالی ارباب رجوع جلوگیری شود؛ صدور مجوز و تمدید مجوز فعالیت های تشکل های مردم نهاد نیز با توجه به شاخص ها و نیازهای کشور، استان و شهرستان انجام پذیرد.
۱۲. شایسته است با آگاهی از اهمیت تمامی آسیب های اجتماعی بر حل عاجل برخی از این آسیب ها به ویژه طلاق که علاوه بر مشکلات ذاتی این آسیب اجتماعی، به سبب شرایط سخت اقتصادی هزینه هایی همچون پرداخت یارانه به زنان دچار این آسیب و همچنین سو‌‌ء استفاده از قوانینی همچون معافیت فرزندان پسر که مادران آنها طلاق گرفته اند که نتیجتا کیان خانواده را با مشکل مواجه می سازد با جدیت انجام گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.